top of page

עלון מס' 40: 26.3.13 - על זרעים בחווה ועל הפול הירוק...

מהנעשה בחווה בבית זית

בשישי הקרוב (28.3) החל משעה 10:00 כולם מוזמנים לחגוג איתנו בחווה את פתיחת זריעות האביב.

בתוכנית:

  • שוק החלפת זרעים. מוזמנים להביא איתכם זרעים שאספתם, לחלוק ולהחליף עם אחרים.

  • זריעה חגיגית לפתיחת העונה. מוזמנים להצטרף אלינו לזריעה חגיגית של ערוגות השעועית הראשונות לעונה.

  • ריקודים אביביים...

(מי שיכול לעזור לנו עם גנרטור קטן נשמח אם ייצור איתנו קשר).

זרעים של פורענות...

אחרי שזכינו לאחרונה לעוד מנה של גשם ואחריה לעוד התחממות, מצאנו את עצמינו במהרה מוקפים בטבע הפראי שבו אנו פועלים. החרדל פרח תוך רגע וצבע את החווה בשלל כתמים צהובים והגדילן הפך מקוץ מטריד למפלצת מאיימת שבמרכזה גדל לו פרח מלכותי ומרשים.

ממש כשם שאנו פתחנו השבוע את זריעות האביב עם זרעי קישוא, פקוס, שעועית ודלעת כך פותחים צמחי הבר שמסביבנו את האביב עם פריחות מרהיבות וזרעים משלהם להפיץ לכל עבר…

אז מה עושים?

"...וכך אני זוחל על ארבע בבוץ, מעשב וממגר את האויב ממש כמו שמיגרתי אותו לפני שנה ואמגר אותו שוב ושוב בשנים הבאות. יש ואני משתמש בחרמש מכאני, אבל הוא לא עוקר את האויב מהשורש, ולא אחת נקצרים בו גם צמחים שאיני רוצה לקצור. אפשר גם לרסס, אבל אני משתדל להימנע מכך. אפשר לשכור גנן מקצועי, אבל הנוריות והרקפות שלי עלולות לראות זאת בעין רעה. אפשר לקלטר את האויב בעודו נובט, אבל אין בכך די. יש ידענים שמכסים את הקרקע בקיץ ביריעות של ניילון, אבל מי רוצה לראות גינה מנויילנת לנגד עיניו? בסופו של דבר אין ברירה- יש צורך בכניסה קרקעית, בביעור שיטתי, בקרבות פנים אל פנים מבית לבית ומערוגה לערוגה...

… העמידה על ארבע מעניקה למעשב זווית ראייה שונה ואף תחושה של ענווה. היא גם מקרבת את האף ואת העין ואת האוזן אל הקרקע, אל היצורים הקטנים שחיים בעשב, כל מיני לטאות ועכבישים וחרקים וחומטים, שרוחשים שם ברוב עסק, נמלטים מהיד שעוקרת את צמחי המסתור שלהם ומראים לאדם שעולמו אינו אלא עולם אחד מעשרות עולמות מקבילים המתקיימים זה בצד זה בגינתו הקטנה. ומכאן קצרה הדרך לתהייה: נגד מי אני נלחם כאן בעצם, למה ועל מה? הרי גם הצמחים שאני מגדל בגינתי הם צמחי בר, ממש כמו אלו שאני עוקר. כלומר אין זו מלחמת המזרע בישימון, של בני האור בבני החושך, של הציווילזציה בברבריות. מי החליט, אם כן, שחצבים ונוריות וסייפנים ורקפות עדיפים על התלתן למינהו? והדרדר הכחול על הברקן והחוח? והחוטמיות על החלמיות? ואולי לקיתי אף אני בנטייה של ארגוני הסביבה וטבע מסוימים להגן על פנדות ועל דולפינים ולא על עכבישים וקרפדות?"

מאיר שלו מתוך המוסף לשבת, ידיעות אחרונות (21.3.2014).

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…?

עגבניה, מלפפון, קולרבי, תפו"א, פלפל, סלק/שומר, חסה, פול ירוק/אפונה ירוקה, עירית שומית/בצל, מנגולד אדום/קייל/תרד/עלי ברוקולי וכוסברה.

ובסל הגדול יצטרפו להם… סלרי עלים, כרוב/כרובית/ברוקולי ופטרוזיליה.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אחרים)

לסל ניתן לצרף גם לחם. פרטים והזמנה דרך מערכת ההזמנות תחת הכפתור "תוספות".

פול ירוק

מערוגת הפול שזרענו בסתיו היינו אמורים להינות בימים אלו. לצערנו הפול הצעיר קפא לו תחת השלג הכבד ולא זכה להגיע איתנו לאביב. כפיצוי לנו ולכם החלטנו להביא מ"ח'ביזה", גן הירק הוותיק בכפר בן-נון, פול ירוק שירומם את הנפש והסלט.

את הפול הירוק, כמו קטניות נוספות, ניתן לאכול בשלמותו (כולל התרמיל) לאחר בישול קצר והוא עשיר בחלבון. חשוב לצרוך אותו תוך מספר ימים אחרת יהפכו הפחמימות בזרעים לסוכר וטעמו של הפול ישתנה.

והנה כמה כיוונים והמלצות…

שיהיה לכולנו סוף שבוע אביבי ופורח… צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page