top of page

עלון מס' 104 - 30.6.15: על תזמון והחלטות הקטיף בשדה...

מהנעשה בחוות קיימא (בשלים, מבשילים ומתבשלים…)

מהמשרד...

  • שקיות רב פעמיות - כחלק משיתוף פעולה עם ארגון "התו הירוק" שמעודד צריכה ירוקה ואקולוגית, החל משבוע הבא יהיה ניתן להזמין דרכנו שקיות רב פעמיות, וכך ניתן לחסוך שימוש בשקיות פלסטיק. ניתן להזמין מארז של 3 שקיות ב-20 ש"ח, שאר הפרטים וההסברים בתמונה המצורפת.

  • סקר לקוחות - בשבועות הקרובים הצוות הצעיר והבוגר של החווה יתקשר לחלקכם על מנת לבצע "סקר שביעות רצון". נשמח לשמוע כל תגובה, הערה או הצעה!

  • חיובי כרטיס אשראי של לקוחות - חודש מאי הגיע לסיומו ובשבוע הקרוב נחייב את אתכם עבור ההזמנות של חודש מאי. אנו מבקשים מלקוחות אשר יודעים על בעיה בכרטיס האשראי או על החלפת הכרטיס (לדוגמא תוקף חדש) להודיעו לנו מראש. ניתן לראות את פירוט ההזמנות והתשלומים אם תיכנסו לחשבונכם במערכת ההזמנות. תחת הלשונית: "דו"ח הזמנות ותשלומים", שם מוצגת היסטוריית החשבון שלכם. הקבלה תישלח אליכם במייל, על מנת לראות את הקבלה בצורה טובה- יש צורך לשמור את הקבלה במחשב (לא ניתן לראות את הקבלה "און ליין").

  • דבש של רעיה - רעיה רודה דבש טהור אורגני מפרחי הקטלב. צוות המשרד ממליץ על הדבש הטעים של רעיה! ניתן להזמין צנצנת של קילו דבש ב-60 ש"ח.

מהשדה...

לגדל את הצמחים בשדה, לדאוג להם לתנאים טובים ולהבטיח שיניבו תוצרת זאת בהחלט מיומנות מורכבת, אך זוהי רק ההתחלה. לדעת איך ומתי לקטוף את התוצרת זהו כבר סיפור בפני עצמו…

דרך אחת היא לטעום. אבל אי אפשר לטעום את הכל (כי אז לא יישאר מה לשים לכם בסל) וגם להניח שכל הערוגה מבשילה באותו השלב מתגלה כבעייתית.

הדרך השנייה היא להתבונן. לכל גידול בשדה יש את הצורה שלו לומר "קחו אותי אתכם" ואת הדרישה שלו איך זה צריך להיעשות.

ישנם הצבע והגודל, הצורה והמרקם, הצמח עצמו והעלים מסביב שיכולים לעזור הרבה בהחלטה.

ישנם לדוגמא צמחים אשר פירותיהם הירוקים במקור משנים את הצבע כאשר הזרעים בפנים מוכנים להפצה (עגבניה, מלון…). לרוב הפרי הירוק נבלע ומוסווה בנוף הצמח שגם הוא ירוק וכאשר הוא מבשיל הוא משנה את צבעו לצבע בולט (לרוב צבעי אדום וצהוב) המאותת לחיות (ואנחנו ביניהן) לבוא לאכול ולהפיץ את הזרעים. לרוב בשלב זה גם הפרי טעים ורמת הסוכרים בו מגיעה לשיא על מנת לעודד אותנו ואת שלל חברינו בשדה (דורבנים, עכברים ושלל ציפורים) לאכול מהפרי ולהפיץ את זרעו.

אך ישנם גם צמחים כגון הקישוא, המלפפון והפקוס שפירותיהם אינם משנים צבע. הפירות מתנפחים לממדי ענק (לעומת מה שאתם מכירים במטבח) ורק אז הזרעים מוכנים להפצה. באלו אנו שואפים דווקא לקטוף את הפרי בטרם הוא מתנפח. אז אנחנו זוכים בפרי בעל טעם מרוכז יותר ועם גרעינים קטנים שאינם מפריעים.

מדובר בהרבה עניין של תזמון ובהחלטה שלנו איזה פרי אנחנו רוצים.

גדול, כבד ונפוח או קטן ולא משביע. לרוב השאיפה היא לכיוון האמצע. להרוויח גם פרי שהוא לא רק דגימה קטנה אך עדיין לקבל אותו בשלב שהוא טעים ונוח לאכילה.

בחציל לדוגמא יותר קשה לשלוט. החציל הבשל משנה את צבעו מסגול בהיר לסגול כהה והמרקם הקשה משתנה למשהו יותר ספוגי ולחיץ. אך רק לאחר הקטיף נוכל להבדיל (ללא קשר לגודל) בין חציל כבד אשר אחוז הגרעינים הגבוהה שלו מעלה את המשקל לעומת חציל קל אשר אחוז הגרעינים בו נמוך. פעם הבאה שיוצא לכם לבחור חציל אצל הירקן, תעבירו את החצילים בין הידיים ונסו לבחור את החציל שמרגיש לכם יותר קל ואוורירי.

ישנן עוד שלל דרכים ושיטות המשתנות מצמח לצמח. הדלורית מייבשת את חיבורה עם הפרי ובכך מכריזה על הפרידה ממנו. כך גם עושה האבטיח בעזרת עלה קטן ומצהיב בסמוך אל הפרי. התירס מייבש את שערותיו המציצות מהקלח ודלעת הערמונים מקשטת את טבורה בפסים צהבהבים. שלל טקסים ומנהגים…

מאיר אריאל טען פעם שזה בכלל איזה מן גמד ענק שאחראי על כל הצורות השונות והמשונות הללו.

תקשיבו היטב למילים (אריק אינשטיין מבצע), יש מצב שהוא צודק…

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

עגבניה, מלפפון/פקוס, חציל, תפו"א, דלורית, שעועית, מלון/אבטיח/שרי , קישוא, חסה, תרד/מנגולד, כוסברה/פטרוזיליה/טימין.

בסל הגדול יצטרפו להם… סלק, כרוב לבן, בצל ירוק.

אדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות"- עד יום שלישי בשעה 12.00.

לסלים ניתן להוסיף דרך מערכת ההזמנות מוצרים כגון: דבש של רעיה, לחם מחמצת של עמר האופה (ניתן להזמין עד יום שני בערב בלבד), ביצי חופש של מיכל ויעקוב, יין של יקב רוזה, שקיות רב פעמיות של "התו הירוק".

מהמטבח...

המתכון עבור "קישוא עגול ממולא – מאת הלקוחה ג'יל" אשר הופיע בעלון - נמצא באתר תחת "מתכונים של לקוחות"

בתאבון!

שיהיה לכולנו סוף שבוע של בישולים וניחוחות מענגים...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page