top of page

עלון מס' 2: 26.6.2013 - על בקשות, פקוס, שעועית ושותפים לדרך

מהנעשה בחווה בבית זית (שדה קטן מתחת לבית...)

מהמשרד...

הבהרה אחת חשובה והזמנה להתפרע...

אנו שולחים את המייל השבועי ואיתו את הצפי לירקות שירכיבו את הסל השבועי. חשוב לומר שזהו רק צפי היכול להשתנות גם בחמישי בבוקר לפי המצב בשדה. הצפי שאנו שולחים אינו יכול להוות בסיס לבקשות מיוחדות ושינויים לכן אנו גם שולחים אותו רק ביום רביעי אחר הצהריים. אנו מעדיפים שתעבירו לנו שינויים קבועים שתרצו לעשות (לא חצילים, כפול חסה וכו') מה שיקל עלינו להיערך לכך הן בתכנון הסל השבועי והן בתכנון השתילה והזריעה בשדה.

ואם כבר בבקשות עסקינן, אנו מזמינים אתכם גם "להתפרע" ולשלוח לנו במסגרת ה"בקשות המיוחדות" (עד רביעי ב- 12:00) גם תוספת של מנה כפולה מירק מסוים. נדלקתם על הפקוסים? רוצים להכין ממרח כוסברה? מוזמנים לשלוח לנו בקשה במייל כאשר כל תוספת, לא משנה איזו, תחויב ב- 5 שקלים נוספים. אנו מזכירים כי הצורה הטובה ביותר לכל הבקשות למיניהן וסוגיהן היא במייל. אנו נשלח מייל חוזר עם תשובה או אישור שקיבלנו ורשמנו.

מהשדה...

השבוע בסל: חסה, כוסברה, נענע, פלפל אדום, מנגולד, עגבניה, פקוס, גזר, קישוא בהיר/עגול, שעועית צהובה/ירוקה, תפו"א. בסל הגדול יצטרפו... כרישה, סלק, בצל, בזיליקום, וחציל במקום פלפל.

(מעתה נסמן בירוק את הירקות שאנו נשלים ממגדלים אחרים באותו שבוע על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

על הפקוס ומלחמתו בקיבעון

לפני הפקוס נספר שהשבוע הוצף השדה בתרמילי שעועית צהובים שלא מפסיקים להתרבות. הקטיף סיזיפי וארוך והכמויות עצומות, מעבר למה שצפינו. המרוויחים הגדולים הם כמובן לקוחות החווה שיזכו השבוע בחבילה מכובדת מאוד של שעועית, שאפילו בשוק, על תוצרת לא אורגנית, משלמים סכומים אסטרונומים.מצב כזה הוא חלק מהשותפות הנוצרת בקשר הישיר בין החווה ללקוחותיה. שותפות המאפשרת מצד אחד לחקלאי גמישות בעונות המעבר או ב"תקלות" בלתי צפויות (מזיקים מחלות וכו'), ומזכה את הלקוח בעודפים והפתעות בעונות ורגעי השגשוג.

הפקוס. בשבועות אלו המחזור הראשון של הפקוס בחווה הגיע לשיאו. המשמעות היא שנוכל השבוע לוותר על מלפפונים ולמלא את הארגזים רק בפקוסים שעירים ומתקתקים. למי שעדיין לא סגור מה זה בדיוק המלפפון המוזר הזה הנה קצת מידע.

הפקוס הבהיר והשעיר משהו הוא בעצם בכלל… מלון. שמו הנוסף הוא "מלון נחש" (snake melon) ומבחינה בוטנית הוא אכן מלון. אלא שאנחנו לא נותנים לו להתבגר כמו למלון, אלא קוטפים אותו בילדותו הפריכה והמתוקה, כמו מלפפונים (וטוב שכך, כי בבגרותו הוא הופך מלון ממש לא מוצלח…).

מלונים ומלפפונים שייכים לאותה המשפחה, אבל לשני סוגים שונים בה, בעלי מאפיינים שונים. כשמסתכלים על עלי הצמחים השוני ניכר: עלי הפקוס עגלגלים ופחות משוננים מעלי מלפפונים, ודומים יותר לעלי המלונים, אחיהם. הטעם ומראה הפקוס דומים מאוד למלפפון, אך הפקוס אינו קוצני כלל, יש עליו פלומה דקה, והוא מתוק ופריך יותר ממלפפון. אולם, כאמור, כמו מלפפון, הוא נקטף בצעירותו, לפני שזרעיו מבשילים, ולכן הוא אינו רך כמלון.

לפקוס (כמו למלפפון) יש נטיה להיות לפעמים מריר (כאמצעי הגנה טבעי), אנחנו מקוים שלא תפגשו מרירות ברבים מהם, אך ליתר בטחון, כשאתם חותכים פקוס לסלט, כדאי לתת בו ביס ראשוני בטוסיק – בקצה שהיה מחובר לצמח, כי המרירות מתחילה משם. אם טעים לכם – חתכו בשמחה, אם מריר – בדקו בהמשך עד לאן מגיעה המרירות, לפעמים היא מתרכזת רק בקצה…

אז מה כה נחמד באותו מלון-מלפפון מיוחד? שחוץ מלשטוף, לפרוס, לפזר מעט מלח ולנגוס בהנאה, אפשר גם לכבוש אותו, בדיוק כמו מלפפון, לחמוצים מצוינים, ואפשר גם לטגן אותו או למלא אותו כמו קישוא. והוא, כאמור, בכלל מלון…

מההרים סביב...

שותפים לדרך

השבוע רצינו לציין שתי שותפות חשובות לדרך.

ח'ביזה- חקלאות בשיתוף הקהילה- גן הירק הוותיק של חוות ח'ביזה נמצא בכפר בן-נון בעמק איילון. בת-עמי ואלון המפעילים את המקום נרתמו לעזרתנו עוד שרק העזנו לדמיין את החווה שלנו בבית זית. מאז ועד היום הם מסייעים לנו מניסיונם הרב ומהידע הבלתי נדלה, לפעמים אפילו על בסיס יומי, בכל שאלה ובקשה, חקלאית או ארגונית.

בת-עמי (שהיא אולי האמא הלא רשמית של "חקלאות בשיתוף הקהילה" בארץ) ואלון (איש אדמה עתיר ניסיון) עושים זאת מהרגע הראשון במסירות ואמונה גדולה בדרך בה הם הולכים ומסייעים לאחרים בה. ואנו, אנו נותרים עם תחושת שותפות גדולה וביטחון שיש מאחורינו רעיון יפה ואנשים טובים...

אנו מצרפים קישור לכתבה שהתפרסמה השבוע המראיינת את אנשי ה"החקלאות בשיתוף הקהילה" בארץ על הרעיון. אפילו אנחנו מוזכרים שם...http://www.timesofisrael.com/wanna-eat-organic-order-from-a-local-csa/

מסעדת מג'דה- מיכל ויעקוב ממסעדת מג'דה בעין רפא מיהרו להזמין ארגז ירקות מהחווה עם תחילת המכירה ודאגו לרשום בהערות, "נשמח לקנות מכם את העודפים למסעדה" או בפרשנות שלנו "אנחנו רוצים להיות שותפים". בשדה נוצרים עודפים מפעם לפעם, אם זו תוצרת שנקטפה בתחילת השבוע ולא יכולה להמתין לחמישי או תוצרת כדוגמת חסה או קישוא שיש גבול בכמות שניתן לשים בסל ולצפות שתאכל. אם סעדתם שם לאחרונה ודאי נתקלתם בקישואים שלנו ממולאים בכל טוב או בשעועית שלנו שצללה לתוך איזה תבשיל מפתה.

מציאת פתרון כדוגמת עסק מקומי המחובר לרעיון הוא בבחינתנו שותפות יקרה. מאחורי הרעיון היפה המתבטא בשותפות זו ישנם קודם כל אנשים טובים ויקרים שאנו שמחים לראות בהם שותפים.

אגב... שכנינו הצבאים עדין לא הוכיחו את יכולתם האתלטית וסימני זלילה עדין לא נראו בתוך תחומי החווה...

מהמטבח...

המתכונים אשר היו בעלון –נמצאים בנפרד באתר.

בברכת קיץ חמים אך טעים...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page