top of page

עלון מס' 3: 3.7.2013 - על ילדים, קישואים, צוות החווה ואחסון ירקות

מהנעשה בחווה בבית זית (מרחק הליכה מהבית...)

מהמשרד...

תם לו חודש יוני ואנו נכנסים כבר עמוק לתוך הקיץ. התחלנו לבצע את החיובים על הסלים של החודש שחלף. בסלים של השבועיים הקרובים יצורפו הקבלות על החיובים. אנא בדקו שאין שגיאות וצרו איתנו קשר בכל שאלה או בקשה.

להלן תזכורת מחירים קצרה:סל קטן- 85 ש"ח, סל גדול- 110 ש"ח, כל תוספת מירק מסוים- 5 ש"ח.משלוח בבית זית או איסוף מהנקודות בבית זית או מהחווה- ללא עלות.משלוח לנקודת חלוקה (כרגע יש רק בעין כרם)- 5 ש"ח.משלוח עד הבית למבשרת/עין כרם/מוצא- 15 ש"ח.

מי שאינו גר בבית זית- לנוחיותכם אנו מציעים אופציה נוספת לאיסוף הסל, מבית הקפה "דרך הגפן" בבית זית בין השעות 13:30 ל- 21:00. ללא עלות כמובן. מי שמעוניין יכול ליצור איתנו קשר במייל ואנו נעדכן במערכת ונשלח הוראות הגעה מדויקות.

בקשה אחרונה. את הארגזים הריקים, לאחר שהטענתם את המקרר בכל טוב השדה, נשמח לקבל חזרה. אם תוכלו להשאירם בימי חמישי מחוץ לדלת, אנו נשמח לאסוף אותם כאשר נשאיר שם את הארגז המלא.

מהשדה...

מה צפוי לנו השבוע בסל ? בסל הקטן- חסה, פטרוזיליה, בזיליקום, עירית שומית, שעועית ירוקה/צהובה, פקוס/מלפפון, קישוא בהיר/עגול, תפו"א, עגבניה, חציל, וסלק. בסל הגדול יצטרפו בצל יבש, כרישה, טימין ועגבניות שרי. (בירוק מסומנים הירקות שאנו נשלים ממגדלים אחרים השבוע על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

ילדים זה שמחה

השבוע התחלנו לגדל בשדה גם ילדים. זהו גידול קיץ אופייני מלא שמחת חיים...

אלו נערים מהסביבה אשר הצטרפו אלינו לימי הקיץ וזוכים לתעסוקה בימי החופש, לחשיפה ולמידה מתמדת מהטבע ובסוף גם לשכר הוגן.

מבחינתנו זהו כוח עזר משמעותי (שלשמו בעצם הוקמה החווה) ואתגר ענקי ומדהים. האתגר הוא בעצם תפעול החווה בשיתוף הנערים ולימודם את עבודת השדה העדינה והמדויקת מחד אך קשה ומתישה מאידך. בהתרגשות רבה התחלנו השבוע עם הנערים גם לקטוף את עגבניות השרי והתמר שהאדימו ככתמים על השיחים העמוסים לעייפה בעגבניות ירוקות ומבריקות. אנו נשלבם בהדרגה בסלים כבר בשבועות הקרובים.

קישואים זה ברכה

המחזור הראשון של הקישואים הולך ומוריד הילוך. בשבועות הקרובים ודאי נזכה להפסקה קצרה ((וחשובה) ממנו עד שהמחזור הבא יתחיל להפגיז.

הקישוא, כמו יתר הצמחים (ובע"ח) מטרתו היא להפיץ את זרעיו (ומטענם הגנטי). לכן, כאשר אנו קוטפים בשמחה את הקישואים הראשונים שהשיח מניב, הוא מיד וללא דיחוי מצמיח קישואים נוספים בקצב מרשים ביותר. אך גם לכך יש סוף. לאחר מספר שבועות גם הקישוא מתעייף. הקצב יורד, עלי השיח מתייבשים ולבסוף כולו קמל ושב לאדמה.

את הקישוא, בניגוד לדודים דלועים אחרים (דלעת, מלון, אבטיח וכו') אנו קוטפים בעודו צעיר לפני הבשלתו. אם נפספס ונאחר הקישוא יכול לגדול בין לילה למימדי ענק כאשר הזרעים בתוכו תופחים וטעמו אובד. מצב כזה גורם לנו לקטוף את הקישוא כמעט על בסיס יומי ולשמור את הקישואים שנקטפים בתחילת השבוע בקירור עד יום חמישי. מסיבה זו הקישואים מגיעים לעתים אל הסל עם קליפה עייפה כאשר הם לא תמיד נראים במיטבם. אך אל דאגה, למרות המראה הוא עדין ראוי ונפלא למאכל כאשר טעמו לא השתנה.

מההרים סביב...

החווה שלנו מורכבת קודם כל (לפני האדמה והצמחים) מאנשים. אנשים מיוחדים שעושים עבודה מסורה, ימים כלילות, ועומדים יחדיו מאחורי הפרויקט המדהים הזה.

מדי פעם נציג ונספר על אחד מהם, גם בשביל החיבור היותר אישי וגם בשביל להכיר את הדמויות מאחורי הירקות ושאר העשייה.

נתחיל בראשון לטמון את ידיו בקרקע לבדוק את רטיבותה, מי שדואג לקדם את פניו של הפקוס במילות שבח מדי בוקר והאחראי הראשי לירקות המדהימים שגדלים בשדה, תמיר דויטש, החקלאי שלנו...

תמיר הוא בכלל עובד סוציאלי שהאנרגיות החקלאיות שלו לא נותנות לו מנוח. מלבד ניסיונו הרב בטיפול בבני נוער וילדים הוא גם בן טיפוחם של אנשי גן הירק של "ח'ביזה" שסיפרנו עליהם בשבוע שעבר, עם ניסיון רב בעבודת השדה ובעל הכשרה מטעם ארגון המגדלים האורגניים.

בשביל תמיר, הקמת חווה לחקלאות בשיתוף הקהילה ושילוב נוער בעבודתה היא חלום כבר מספר שנים, חלום שבחודשים האחרונים הפך למציאות. בין העבודה הפיזית בשדה לשלושת ילדיו המקסימים תמיר עוד מספיק לתכנן את מחזורי השתילה והזריעה, להעריך ולחשב את כמויות התוצרת, לבנות את הרכבי הסלים ולחלום כל העת על ההמשך. על חלקות חדשות, על נערים נוספים שיצטרפו ועל ירקות מופלאים שיגדלו...

מהמטבח...

השבוע נרגע קצת מהיצירה והדמיון במטבח וננסה לעזור קצת בתחום האחסון של הירקות. בגלל שאנחנו לא יכולים באמת לא לדבר על אוכל אז נכניס קצת רעיונות מה לעשות עם שאריות ש"נתקעתם" איתן.

  • שעועית- בתוך שקית או כלי סגור במקרר היא מחזיקה ללא קושי שבוע ואף יותר. אם נתקעתם עם כמות גדולה ולא ממש הספקתם להכין משהו תמיד אפשר לאדות או להרתיח עד ריכוך קל ולהקפיא. זה ממש כמו שעועית קפואה מהחנות.

  • סלק- לשמור בקירור. גם בקירור מתרכך תוך כמה ימים אך לא מטעמו או מהיכולת לבשלו. אם לא מספיקים לגרד לסלט או לבשל מומלץ לשלבו במיצים למי שיש מכונה למיץ מפירות וירקות קשים.

  • ירוקים- נשמרים יחסית טוב בקירור בתוך שקית. חסה במיוחד. הראשונים להתעייף הם הבזיליקום ואחריו המנגולד, ולכן כדאי להשתמש בהם בתווך של שבוע. הכוסברה אף היא ממהרת לעתים להתייבש במקרר. אם אחרי שבוע נשארתם עם כמות גדולה של כוסברה מומלץ להכין ממרח טחון עם שום, אגוזים, לימון ושמן זית. זה כבר יישמר לטווח יותר ארוך ויפנק כל סנדוויץ'.

  • פקוס/ מלפפון- נשמרים היטב בשקית במקרר. עם שניהם אפשר להכין ציזיקי או חמוצים במידה ואתם לא עומדים בקצב.

אם אתם זקוקים לעוד עצות בנושא או שיש לכם הצעות אתם מוזמנים לשלוח לנו במייל.

בברכת סוף שבוע טרי ובריא...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page