top of page

עלון מס' 4: 10.7.2013 - על עגבניות, וותיקי המושב ופטנט לשמירה על תבלינים

מהנעשה בחווה בבית זית (גן ירק מתחת לבית...)

מהמשרד...

בעוד מספר שבועות נקיים בשישי יום פתוח בו נזמין את כולם לחווה להתבונן, לשמוע, להריח ולטעום...בינתיים אנו ממשיכים להזמין את כולכם להצטרף אלינו מדי שישי בבוקר (החל מ-9:00) לכוס קפה ועבודה משותפת ונינוחה בחווה.

מהשדה...

מה צפוי לנו השבוע בסל? חסה, כוסברה, תרד/מנגולד, שעועית ירוקה/צהובה, פקוס/מלפפון*, עגבניה, דלעת, מלון, סלק, חציל.ובסל הגדול יצטרפו... קישוא בזיליקום כרישה ושרי.(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים ממגדלים אחרים השבוע על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).* המלפפון בסימן שאלה גדול עקב מחסור בכמות גם אצל מגדלים אחרים.

עגבניות או לא להיות

בשבועות אלו אנו מתחילים לשלב בסלים עגבניות הגדלות אצלנו בשדה. הן אומנם לא סימטריות ומבריקות כחלק מהעגבניות שנתקלתם בהן עד כה, אבל הן שלנו ואנו גאים בהן מאוד. בנוסף לכך, חומר ההדברה היחידי שקיבלו העגבניות שלנו הוא מבטי עידוד מאנשי הצוות שרובו חובב עגבניות מושבע (ישנם מזיקים שאכן נרתעו מהחיבה של הצוות לעגבניות אך הדבר עוד לא הוכח מחקרית).

אז אילו עגבניות גדלות אצלנו בשדה?

  • עגבנית שרי- זהו זן של שרי עגולות ואדומות ללא התחכמות רבה אשר מתאימות לגידול בהדליה פשוטה בשטח פתוח.

  • עגבניות תמר- זהו זן של תמר יחסית קטנות המתאים אף הוא לגידול בשטח פתוח הפעם ללא צורך בהדליה.

מכוון שזהו שטח חדש ואנו רק לומדים אותו, שתלנו גם זן של עגבניה רגילה מזני החקלאות המאסיבית בכדי ללכת על בטוח. זהו זן מאוד עמיד אשר בהתאם העגבניה שלו פחות מרגשת ומתאימה יותר לבישול או לרסק (אך היא מוצאת את מקומה ללא בעיה גם בסלט הבוקר בחווה).

על עגבניה וזהירות בדרכים...

העגבניה טרם הבשלתה מתחילה בגווני ירוק חיוור האומר למתבונן סע והמשך בדרכך. כאשר תהליך ההבשלה מתחיל פושטים עליה גווני הצהוב והכתום המרמזים על הופעתו הקרובה מאוד של האדום. כאשר האדום העז מגיע הוא כסימן התרעה ברור הנראה למרחק. עצור, קטוף, אכול והתענג.

כבר זכינו לביקור של ילידת ברוקלין אשר סיפרה על אמא שלה המטגנת עגבניות ירוקות וחמוצות להחריד. זכינו גם לביקור של חסידי העגבניות החצי בשלות אשר מאדימות ומבשילות על המדף בבית ונשמרות גם שבוע שבועיים לאחר הקניה.

אנו דווקא משתדלים לקטוף את העגבניות שלנו כאשר הן אדומות. עגבניה אשר מבשילה ומאדימה על השיח זוכה לרמת סוכרים גבוהה וטעמה מגיע לשיא.

אדמה במצב טוב בעלת כל החומרים הנדרשים בקרקע תניב עגבניות אדומות אשר ישארו קשות גם שבוע אחרי. לעומת זאת אדמה "עייפה" בעלת חוסרים תניב אף היא עגבניות אדומות, אך הריכוך ואחריו הריקבון עלולים להופיע זמן לא רב לאחר הקטיף.

מההרים סביב...

קצת כבוד לוותיקים

החווה שלנו אומנם הוקמה על שטחים שלא עובדו שנים רבות אך וודאי שלא היינו הראשונים להפריח השממה.

מדי פעם אנו זוכים לביקור של תושבי בית זית הוותיקים אשר מספרים בגאווה על מטעי השזיפים והתפוחים שנפרסו מתחת למושב. אנו שומעים על זנים מיוחדים שגודלו, על חמדנים וסקרנים שהזדנבו לטעום (ואף יותר) ועל זמנים אחרים באווירה אחרת.

אלו שאינם באים לבקר אך גם להם חלק נכבד ביותר בעיבוד החקלאי של האזור ובעיצובו הם חקלאי הטרסות הערבים וקודמיהם.

עד היום מקשטות ומעצבות את כל המדרונות סביב שורות שורות של טרסות עתיקות ומרשימות שביניהן פזורות להן בהיחבא שומרות רבות.

ה"טרסה" היא בעצם מדרגה חקלאית הבנויה אבן (ללא מילוי) שמטרתה לעצור את סחף האדמה במדרון וליצור בו מדרגות ישרות ובאותה עת לאפשר למי הגשמים לחלחל דרכן במורד ההר.

ה"שומרה" היא מבנה אבן קטן אשר בנו אותם "חקלאי טרסות" על מנת לשמור את התוצרת החקלאית בקירור. מבני האבן הקטנים אשר חלקם חפורים חלקית לתוך צלע ההר מצליחים לשמור על טמפרטורה קרירה גם בימי הקיץ החמים.

כל האבנים לבניית הטרסות והשומרות הוצאו בעצם מהקרקע בין הטרסות שסוקלה ועובדה למען הגידולים השונים.גם אנחנו מנסים להשתמש בכמויות האבנים העצומות לבניה...

רובה המוחלט של החקלאות בארץ נמצאת בשפלה ובעמקים, בשדות ישרים ורחבי ידיים. בהקמת החווה התנסינו בעיבוד קרקע הררית אשר גבתה מאיתנו זמן רב ומאמצים רבים. למרות זאת אנו גאים ונרגשים מהניסיון לחזור ולהתנסות (וגם להצליח...) בחקלאות הררית המזמנת חוויה ייחודית ושונה. על זאת כנראה יסכימו איתנו גם כל חקלאי ההר שקדמו לנו.

מהמטבח...

בהמשך לפתרונות האחסון מהשבוע שעבר קיבלנו עצה שבהחלט שווה שיתוף.

פטנט לשמירה על תבלינים טריים במקרר לאורך זמן. מתאים לצרורות של כוסברה, פטרוזיליה, נענע, שמיר וכו' (אולי גם בזיליקום, אבל הוא פחות אוהב קור).

אנחנו כל פעם היינו זורקים חצי צרור שהתקלקל לפני שהספקנו להשתמש בו, עד שלמדתי את העניין הפשוט הזה: לוקחים את הצרור, לא שוטפים, רק חותכים את הקצוות, כמו שעושים עם פרחים.

מניחים בתוך צנצנת עם מים ומכסים עם שקית ניילון (אפשר לסגור עם גומיה מסביב לצנצנת או לקשור את השקית). שמים במקרר. שוטפים רק את מה שמשתמשים בכל פעם ומחזירים את השאר למקרר.

יכול להחזיק גם שבועיים ככה, אבל כדאי להחליף את המים בצנצנת אחרי כמה ימים אם הם הופכים לעכורים.

הנה דוגמה עם תמונות להמחשה:http://www.thekitchn.com/the-best-way-to-keep-herbs-fresh-reader-tip-184288

בברכת "שיהיו לכם עלים טריים", אריאלה

המתכונים אשר היו בעלון של מרקים קרים –נמצאים בנפרד באתר.

בברכת סוף שבוע רגוע והנאה לכל הנופשים והחופשים...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page