top of page

עלון מס' 10: 21.8.13 - הקשר בין חווה חקלאית וחווה חינוכית, בעיות של חווה קטנה ומתכון "הכל כלול"...

מהנעשה בחווה בבית זית (חקלאות וחינוך נפגשים מתחת לבית…)

מהמשרד…

מועדים לשמחה

לקראת החגים הבאים עלינו לטובה (שיגרה זה רע!?!?!) נעשה קצת סדר.

בשבוע של ערב ראש השנה ובשבוע של ערב סוכות חלוקת הסלים תתבצע ביום שלישי מכיוון שיום חמישי בשבועות אלו כבר תפוס בארוחות חג וטיולים משפחתיים.

אנו נזכיר זאת שוב באותו השבוע.

במהלך חול המועד סוכות השדה יוצא לחופש וכל תהליכי הצמיחה בשדה מוקפאים.

אנו לא נחלק סלים בשבוע זה ונחזור בשבוע שאחריו (3.10).

במקום זאת אנו נקיים במהלך חול המועד יום פתוח בחווה בו נזמין את כולכם לביקור חוויתי ועל חושי בשדה. פרטים מדויקים יגיעו בהמשך.

מי שכמובן רוצה להיערך לקראת ארוחות משפחתיות מושקעות ולהגדיל את הזמנתו בסלים שלפני החג מוזמן לעדכן ואנו נשמח לסייע.

מהשדה…

השבוע אנו מסיימים חודשיים של התנסות מרתקת בשדה החקלאי והחינוכי. בחודשיים האחרונים קיימנו בחווה מעיין "פיילוט" לקראת השנה הקרובה בו שילבנו כ- 20 נערים ונערות מהסביבה בעבודת השדה. הנערים השתלבו כחלק מצוות העבודה בשדה (בשכר כמובן) והיוו למעשה את כוח העבודה העיקרי שתפעל את החווה במהלך הקיץ.

זו עוד הזדמנות לומר להם תודה ענקית על הנכונות והמוטיבציה בשעות המוקדמות (בכל זאת חופש גדול…) ובימים החמים. מעט אנשים מוצאים עצמם בימינו קמים מוקדם לעבודה פיזית בשדה, בטח בעונה בה המזגן הוא המפלט המתבקש. הם עשו זאת בהתמדה ובשמחה ועל כך מגיעה להם הערכה ענקית.

סלי הירקות שנשלחו אליכם מדי שבוע עמוסים בתוצרת השדה הם אולי העדות המרשימה ביותר…

השדה החקלאי VS השדה החינוכי

החווה בבית זית הוקמה מראש במטרה לשמש כפלטפורמה חינוכית. אך כבר מהתחלה היה ברור.. "אנו לא הולכים לשחק בחווה, אנו הולכים להקים חווה".

תפעול החווה, המחויבות ללקוחות והאחריות על המוצר שהחווה מספקת הם הכלים החינוכיים החזקים והמשמעותיים ביותר שיש באמתחתנו. כל נער שהצטרף אלינו הקיץ הצטרף כעובד מן המניין ונדרשו ממנו משימות השדה לאותו היום. משימות שנגזרות מצרכי השדה ומחויבות במציאות. מציאות של חווה שצריכה להגיע לכל יום חמישי עם מספיק תוצרת, ברמה מספיק טובה.

אך כמובן שלא כל נער הוא קוטף השעועית המיומן ביותר או מנכש העשבים היסודי ביותר.אז איך מתפעלים חווה עם כוח עבודה צעיר ולא מנוסה שזקוק ללא מעט הכוונה ותמיכה?צרכי החווה ויעדיה הברורים כבר מהווים מסגרת טובה המנטרלת הרבה מהבלבול וחוסר ההתמצאות במרחב החדש. כל נער יודע שבא לעבוד, מכיר את הדרישות ממנו כחלק מהצוות ויכול לקחת אחריות מלאה על הבחירה והרצון שלו להצטרף לעבודת השדה.

במהלך העבודה כל משימה שממלאים ביחד בהצלחה וכל התעקשות על פרט קטן או דרך מסוימת ממלאות את הנער בתחושות והתמודדויות שונות שהן הבסיס להתפתחות ולמידה. משם נשאר רק הצורך בהרבה סבלנות ועקביות וכמה אנשים טובים שלומדים לאט לאט איך בדיוק עושים את זה…

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…עגבניה, מלפפון, שרי, חציל, פטרוזיליה, תירס, עירית שומית, גזר, תפו"א, סלק וחסה.ובסל הגדול יצטרפו… לוביה/שעועית, כרישה, נענע, דלעת ומנגולד (במקום חסה).(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים ממגדלים אחרים השבוע על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לסלים ניתן לצרף לפי הזמנה מראש לחם של עומר האופה הקהילתי. סוגים ומחירים בקובץ המצורף.

מההרים סביב…

נשתף אתכם קצת בצרותיה של חווה קטנה...

הנה חלפה לה עונת הקיץ , לפחות מבחינה חקלאית (לכולנו עדיין חם…) ואנו מתחילים להכין את שתילות החורף. כל חווה חקלאית קטנה בארץ נתקלת בבעיה רצינית בכל פעם שעליה להזמין שתילים. חברות השתילים הגדולות לא מעוניינות לעבוד עם חוות קטנות המזמינות מעט שתילים באופן יחסי ובמבחר מאוד גדול. אנו כמובן היינו שמחים מאוד להצליח ולהתקבל למועדון האקסקלוסיבי של חקלאים היכולים להזמין שתילים באופן קבוע, אך זוהי משימה כלל וכלל לא פשוטה.

כאן אנו פונים אליכם ומבקשים גם את עזרתכם. אם מישהו מכם מכיר ויש לו קשר לאחת המשתלות הגדולות המייצרות שתילים אורגניים (חישתיל, שורשים, השתיל), מילה טובה, קשר חזק, או כל עזרה אחרת, יכולים לעשות את ההבדל. עד אז, אל חשש, אנו מוצאים את הפתרונות על מנת לספק לכם, גם בחורף, מגוון רחב של ירקות בעיקר בעזרתן של שאר החוות הקטנות בארץ.

מהמטבח…

אחרי חודשיים של ארוחות בוקר על בסיס הירקות שבחווה והרבה שום, לפניכם הדרך לגרום גם לנערים מתבגרים ומקובעים קולינרית לאכול ירקות (אפילו כאלו ששמם לא היה מוכר להם לפני)…

שיטת השום הרמזור והחומוס

לוקחים מחבת גדולה, מחממים בה שמן זית (לא להתקמצן) ומטגנים לזמן קצר הרבה פרוסות שום (השום חשוב!).

כאעשר השום מזהיב מעט מוסיפים את הצבע הראשון ברמזור- האדום. אלו העגבניות הרכות חתוכות לקוביות או לפרוסות. כעת מוסיפים את הצבע הבא ברמזור- הצהוב. במשבצת הזו יכול להיכנס כל שארית ירק קשה בצבעי השמש, תפו"א, גזר, דלעת, דלורית ואפילו קישוא (הסוג ב' שאנו קוטפים הוא פעמים רבות כזה שמצהיב…).

כשמגיעים לירוק זה הזמן להכניס את כל העלים הירוקים שבהישג יד, מנגולד, כוסברה, פטרוזיליה וכו'. מוסיפים גרגרי חומוס מבושלים, מתבלים בקצת מלח פלפל וכמון,

מבשלים עד שהנערים ממש ממש רעבים ובתיאבון…!!!

שיהיה סוף שבוע משפחתי וחמים רגע לפני שחוזרים ל…

צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page