top of page

עלון מס' 22: 20.11.13 - על הגשם ועל חוני המעגל...

מהנעשה בחווה בבית זית (התחלה של בצורת מתחת לבית…)

מהמשרד…

אנו שוקדים כבר תקופה על מציאת פתרון יותר אסתטי ופחות בזבזני מאשר ארגזי הקרטון שבהם אתם מקבלים את הירקות מדי שבוע. ישנם כבר כמה רעיונות בקנה ונוספים יתקבלו בברכה.

בינתיים נשמח מדי חמישי לאסוף את הקרטונים הריקים מהשבוע שעבר. אנא השתדלו להשאירם במקום בולט הנראה לעין.

מהשדה…

"עם הגשם הראשון אני אעלם"

ככה הבטיחו החיפושיות שמטרידות את המנגולד, האבק הרב שנישא באוויר בכל משב רוח והאנרגיה הדביקה של הקיץ. בינתיים אנו ממשיכים להמתין למטח רציני שינקה את האוויר, ירטיב את הקרקע ויביא עימו קצת שפיות זמנית, כי החיפושיות והאבק עדיין כאן.

אך לא נהיה כפויי טובה ונאמר שדשדוש הגשמים גם נותן לנו עוד זמן. זמן להכין עוד ערוגות לשתילה ללא הבוץ שיקשה, זמן בו אפשר עדיין לעשב רק סביב הצמחים (רק שם רטוב) ולא כל השדה הופך לג'ונגל ובעיקר זמן לסיים ולהכין מחסה ראוי מהגשם.

השבוע הסרנו את רשת הצל שהגנה על סככתנו הצנועה וצבעה הכחול בלט היטב בנוף.

במקום התקנו גג של ענפי ערבה צפופים ועליו יריעה אטומה למים. כעת גם הסככה משתלבת יותר בצבעי הנוף ובאווירת השדה וגם אנו יכולים לשמוח בקורת הגג החדשה שתשמור עלינו קצת פחות רטובים בהמשך הדרך.

אז למה נייחל…?

גם חוני המעגל ביקש את הגשם וזכה תחילה לטיפות סמליות בלבד. לאחר שהבהיר כי ביקש גשם רציני שבכוחו למלא גם את מאגרי המים ירדו עליו גשמי זלעפות אשר איימו להסב נזק רב. ביקש והבהיר חוני שוב כי רק ייחל "לגשמי רצון ברכה ונדבה" ובהם זכה לבסוף.

לכך בדיוק זקוק השדה וזאת אנו מייחלים לו. לא ממטרים מקריים שאינם חודרים כלל אל הקרקע היבשה ואף לא למטחים חזקים שאומנם יעלו את הממוצע אך יביאו עמם סחף והצפה. אלא נבקש גשמי אמצע משמחים שיברכו אותנו מדי כמה ימים וידאגו לשמור על קרקע רטובה ורעננה.

מעגל האבנים במרכז החווה (בתמונה) מחכה לחוני...

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…?

עגבניה, מלפפון, דלעת, גזר, פלפל, שומר/קולרבי, חציל, רוקט/מיזונה, חסה, פטרוזיליה ועירית שומית.

ובסל הגדול יצטרפו להם… סלק/שורש סלרי, תפו"א וכוסברה.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים ממגדלים אחרים השבוע על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לסלים ניתן לצרף בהזמנה מראש (עד רביעי ב-12:00) לחם של עומר האופה המקומי. סוגים, מחירים והזמנה בטופס הנמצא בקישור הבא....

מההרים סביב…

November Rain

אז חודש נובמבר מתקדם לו וחולף ללא משקעים עד כה. קצת נתונים מהעבר שאספנו ממאגר המידע הממשלתי על חודש נובמבר, ללא כל יומרה לפתוח בדיון על שינויי מזג האוויר וההתחממות הגלובלית.

  1. בין השנים 1954-1957 פעלה בסכר מתחת למושב בית זית תחנה למדידת גשמים. כבר בשנה הראשונה נמדדו בחודש נובמבר 105 מ"מ גשם, כאשר רק חודש דצמבר מקדים אותו בכמות הגשם. בשנה שאחרי כבר נמדדו 190 מ"מ גשם בחודש נובמבר כאשר גם נובמבר "השחון" שאחרי הקדים ונתן 27 מ"מ מכובדים.

  2. בין השנים 1953-1981 פעלה תחנה דומה בעין כרם. ב- 28 שנות פעילותה נמדדו רק שני חודשי נובמבר שחונים בהם ירדו מילימטרים בודדים. הממוצע לחודשי נובמבר בתחנה זו היה 73 מ"מ גשם.

  3. גם במוצא עילית הסמוכה לחווה פעלה תחנה בין השנים 1939-1948. מלבד נובמבר 1946 בו לא ירדה טיפת גשם אחת נמדדו בשאר חודשי נובמבר בשנים אלו מעל 90 מ"מ גשם מדי שנה.

  4. מאז שנת 2000 נמדד בתחנה המטאורולוגית המרכזית בירושלים ממוצע של 42 מ"מ גשם בחודשי נובמבר כאשר בארבע שנים מתוך תקופה זו נמדדו בחודש נובמבר פחות מעשרה מילימטרים של גשם.

מטרת ההתרפקות "הפולנית" משהו על נתוני העבר היא כמובן אחת… הגשם!!!

מהמטבח…

וכמובן נקנח במתכון עגול לכבודו של חוני אשר היה ידוע ביכולת של תפילותיו להיענות.

המתכון מבוסס על פאי בסגנון צרפתי אשר הוכנסו בו מרכיבים מקומיים, וזה עובד!!!

המתכון עבור "פאי שומר ואגסים" אשר היה בעלון –נמצא בנפרד באתר,תחת לשונית "שומר".

שיהיה לכולנו סוף שבוע גשום ורטוב (לפי התחזית זה לא הולך לקרות)... צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page