top of page

...עלון מס' 42: 9.4.14 - על ירקות החווה בשולחן סדר פסח וייחודו של הקולורבי

מהנעשה בחווה בבית זית

אז מה נשתנה?

שבכל השבועות אנו מקבלין סל ירקות. הפסח הזה כולו הפסקה ומנוחה.

רק נזכיר שבחמישי הבא (17/4) חול המועד פסח, ירקות השדה יוצאים להפסקה קצרה וישובו מיד לאחר הפסח.

לקוחות שמקבלים סל אחת לשבועיים והיו אמורים לקבל סל בחול המועד יאלצו להמתין שבועיים נוספים (ולקבל את הסל הבא ב- 1/5). אנו עושים זאת על מנת לשמור על איזון במספר ההזמנות השבועי. עמכם הסליחה.

רפורמה בצלחת הפסח

השבוע התקיים דיון היסטורי בחווה. ירקות השדה התכנסו על מנת לדון בנציגיהם בצלחת הפסח.

מליאת הירקות כונסה לאחר שהכרפס (הסלרי) ביקש לסיים את תפקידו בסדר הפסח. "עם שינויי האקלים והתקצרות עונות המעבר אני מתקשה להמתין בחום עד פסח ואשמח להקדים את יציאתי לחופשה" כך אמר. גם החסה הכריזה כי לא תסכים לשמש יותר סמל למרירות וקושי "הרי צמיחתי כה מהירה, קלה ומרהיבה ומגדלי כמעט אינם צריכים להשקיע בי מאמץ. מדוע שאני אסמל את עבודות הפרך של בני ישראל? בגלל קצת טעם מריר בחודשי החום? נו באמת!".

תחילה דנו ביציאתו המוקדמת לחופש של הכרפס ובמועמדים להחליפו. ראשון התנדב כמובן הקולרבי (הוא תמיד מתנדב...). "לי בינתיים אין בעיה עם החום וחברי עוד נמצאים בשפע בשדה. נשמח להצטרף לסדר הפסח". כשכולם כבר אמרו בליבם "נו טוב..." אז קם השום ואמר "פסח זאת העונה שלי! בפסח עלי הירוקים מסיימים להתייבש והשווקים מתמלאים בשום חדש וטרי. נראה לי שאין ראוי ממני שיברכו עלי 'בורא פרי האדמה' סביב שולחן הסדר". שתקו כולם והנהנו בגבעוליהם לאות הסכמה.

כעת התפנתה החבורה המכובדת לדון בסוגיה המרירה של החסה.

פתחה הפטרוזיליה ואמרה "אכן צודקת החסה, מרירות הטעם אינה סיבה מספקת".

"אם כך" לחשה האפונה, "למרות טעמי המתקתק אני מאכילה את מגדלי מרורים רבים. בחורף קפאתי, באביב כולי מזיעה, אני דורשת רשת נוחה לטיפוס ושלא נדבר על הקטיף הקפדני...". גל צחוק עבר לו בין הערוגות.

קם הסלק והרצין פניו, "אכן השקעה רבה את דורשת אפונה יקרה, אך שכר גדול בצדך. כולנו נותנים תמורה וסיפוק רב למגדלינו למרות ההשקעה והקושי. לדעתי אף אחד מירקות השדה אינו ראוי לסמל את המרורים שסבלו בני ישראל במצרים ללא שום תמורה לעמלם."

כך, ברגע היסטורי, החליטה מועצת חכמי הירקות שמעתה יישלח נציג אחד ויחיד לצלחת הפסח. השום! שייצג בכבוד את פרי עמלם של עובדי האדמה...

אז מה צפוי לנו השבוע בסל...

מלפפון, עגבניה, חסה, פטרוזיליה/כוסברה, שומר, קולרבי, כרובית/ברוקולי, תפו"א, סלרי, גזר צבעוני וסלק.

בסל הגדול יצטרפו להם... קייל/מנגולד, פלפל ובזיליקום.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אחרים)

הכוכב של עונת המעבר

יש שיאמרו, שהקולרבי הוא הירק הכי מכוער שאנחנו אוהבים, ואני מסכימה. אבל חוץ מהמראה המוזר שלו, הוא גם בין המזונות הבריאים ביותר בעולם. הוא שייך לאותה המשפחה כמו כרובית, קייל, ברוקולי ועוד- משפחת המצליבים, וכמוהם גם הוא עשיר בנוגדי חמצון ובפיטוכימיקלים שפועלים כנגד מגוון מחלות, כמו סרטן.

יש בו כמות גדולה של ויטמין C, ויטמיני B, ויטמין A והמון מינרלים חשובים כמו סידן ואשלגן. האשלגן חשוב לנו, מאחר ועשויה להיות לו השפעה מטיבה על לחץ הדם שלנו, בשמירה על יחסי אשלגן-נתרן תקינים. חוץ מזה, אשלגן בעל השפעה על תפקודי השרירים ומערכת העצבים שלנו.

בכוס אחת של קולרבי אתם תמצאו כמעט 20% מכמות הסיבים המומלצת ליום. סיבים חשובים לנו כי הם שומרים על פעילות תקינה של מערכת העיכול. הם גם מסייעים למערכת הלב וכלי הדם דרך הפחתת רמות הכולסטרול.

את הקולרבי יש לקלף לפני שאוכלים, פעמיים. מתחת לשכבה החיצונית הקשה, מצויה עוד שכבה עשירה בסיבים- יש לקלף גם אותה. הסיבים הללו לא יתרככו גם בבישול. מתחת לשכבת הסיבים, תמצאו את המרכז הבהיר יותר והטעים של הירק. הטעם של הקולרבי מעט מתקתק, ובמרקם הוא דומה לתפוח.

לדעתי זה אחד הירקות הכי טובים לחתוך למקלות, לסחוט מעל מעט מיץ לימון ולקחת איתכם לנשנוש במהלך היום. טעים, בריא, וכמו הגזר, הוא נשמר מעולה בקופסא עד שאתם מרגישים את הצורך בנשנוש. בעלי הקולרבי אפשר להשתמש כמו עלי כרוב או קייל, או להוסיף להכנת ציר מרק.

בכתיבת הכתבה על הקולורבי ייעצה לנו מאיה חריש:

מאיה חריש, נטורופתית N.D, מומחית לטיפול בילדים.

054-4672180, או חפשו אותי בפייסבוק: מאיה חריש נטורופתיה.

אז מה יעשו אלו שלא רוצים לנשנש את הקולרבי חי עם לימון ושמן זית?

יגלו במהרה שבבישול או אפייה הוא משנה טעמו והופך לירק אחר לגמרי...

למתכונים שונים ומגוונים לבישול עם קולורבי ניתן להכנס לעמוד "הירק המעניין של החורף...מתכוני קולורבי".

שיהיה לכולנו פסח של חירות מחשבה ומעשה...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page