top of page

עלון מס' 45: 7.5.14 - על התרד הניו-זילנדי והחסה המכושתת...

מהנעשה בחווה בבית זית

הדבש תוצרת בית זית חוזר וחידשנו את המלאי. הפעם הדבש דליל יותר והכמות מעט קטנה יותר. צנצנת במחיר של 27 ש"ח. מוזמנים להיכנס למערכת ההזמנות ולצרף לסל של שבוע הבא...

תרד של קיץ

השבוע יפתח את העונה (עוד בצורה חלקית) העלה הבשרני המכונה "תרד ניו זילנדי". זהו אחד מהירוקים של הקיץ אשר בקלות יכול להחליף במתכונים את התרד או המנגולד. אך למען האמת, כל קשר בוטני בין הצמח הבשרני המשתרע הזה שמקורו בחופי ניו זילנד ואוסטרליה, לבין התרד, הוא מקרי בהחלט. פופאי כנראה לא היה זורם עליו בקלות. בתחליף הניו-זילנדי נתקל כנראה לראשונה קפטן ג'יימס קוק כאשר צוותו הגיע לראשונה לחופי ניו-זילנד בשנת 1770. עקב מחלת הצפדינה והמחסור שלהם במזון צמחי ומזין הם מיהרו לקטוף, לבשל ולהחמיץ אותו. מאוחר יותר גם הובאו זרעים לגנים הבוטניים המלכותיים בבריטניה ומשם כבר הדרך לגידולו התרבותי ברחבי העולם ברורה.

שמו העברי הוא בכלל "רבועה שרועה" והוא שייך למשפחת "החיעדיים" (שקיבלו את שמם בשל עמידותם ויכולתם כביכול לחיות לעד), משפחה שהתרד כלל אינו קשור אליה. זהו צמח המחבב קרקע מלוחה ובארץ ניתן להיתקל בו לעיתים גדל פרא בחופי השרון שם הוא נהנה מרסיסי הגלים המלוחים.

שימושו החקלאי הלך וגבר בגלל שרידותו הגבוהה ויכולתו להחליף את העלים החורפיים גם במהלך הקיץ. עליו אומנם בשרניים וקטנים יותר אך מזינים וטעימים לא פחות. גם לתרד וגם למחליפו הניו-זילנדי טעם מעט חמצמץ שמקורו בחומצה האוקסלית המצויה בהם (ולדוגמא גם במנגולד, ובריכוז מאוד גבוה גם בחמציצים). כנראה בגלל הדמיון באופן השימוש בו ואף בטעם, קיבל את שמו של התרד.

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

עגבניה, מלפפון, קולרבי/סלק, כרוב, גזר, פלפל, קישוא, בצל ירוק, חסה, תרד ניו-זילנדי/קייל/מנגולד, פטרוזיליה.

ובסל הגדול יצטרפו להם… תפו"א, שום, כרובית/ברוקולי וצנונית.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

חסה "מכושתת"

ערוגת החסה שתיקטף מחר סובלת מפטריה הנקראת "כשותית" (זו אינה ה"כשות" משבוע שעבר).

זו היא פטריה האופיינית לעונת המעבר אשר פוגעת בצמחים שונים, לרוב בעלים. באביב הקודם סבלו ממנה הבצל הירוק והבזיליקום (כתמים לבנים/שחורים על העלים) והשנה זו תורה של החסה.

בחסה הכשותית באה לידי ביטוי בהצהבת העלים ללא קשר ליובש או צריבת השמש. אנא היו סלחנים איתה וזיכרו לא להסתכל רק בקנקן אלא גם במה שבתוכו…

עלים ירוקים

לכל יורדי הים, הנה כמה מתכוני עלים, בכל מתכון אפשר לשחק עם סוג העלה...

קציצות ירק-

פשטידת עלים פשוטה ביותר-

פסטת עלים ירוקים-

שיהיה לכולנו סוף שבוע ירוק ומרענן… צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page