top of page

עלון מס' 48: 29.5.14 - פתיחת נקודת איסוף בירושלים, נמלים וזרעי תירס, ממלכת הדלועים בחווה והפקוס

מהנעשה בחווה בבית זית (זרעי קיץ רומזים איזה קיץ - הולך להיות)

מהמשרד…

*מערכת ההזמנות נפתחת בכל יום ראשון בבוקר לאחר שסיימנו לחלק לכם את הסלים ואנו ערוכים ומוכנים להתכונן לחלוקת הסלים הבאה… השבוע באופן יוצא מן הכלל מערכת ההזמנות תסגר כבר ביום שני בצהריים בעקבות חג השבועות. את סל הירקות תקבלו לביתכם או לנקודת החלוקה ביום חמישי, כרגיל.

*נקודת החלוקה בירושלים ערוכה ומוכנה לקליטת סלים. לקוחות מירושלים אשר מעוניינים לעבור מנקודת החלוקה בדרך הגפן לנקודה החדשה בבית ספר אדם במושבה הגרמנית מוזמנים לפנות אלינו. אם יש לכם חברים ירושלמים שמעוניינים להירשם לקבלת ארגז, אנא שלחו להם את כתובת האתר. kaima.org.il

*ממחלקת השליחויות :) מוסרים שמאוד ישמחו להמשיך ולקבל ארגזים ריקים, אנא הניחו אותם במקום בולט לעין. בנוסף, קודים לשערים סגורים יתקבלו בברכה ויעזור לנו להכניס את הארגז למקום מוצל.

מהשדה…

"זרעי קיץ

נישאים ברוח

מעירים זכרונות

מעוררים ערגונות

זרעי קיץ באים בנחיריים

ורומזים איזה קיץ

הולך להיות."

גנבות הזרעים הקטנות של העמק

בקיץ שעבר נוכחנו לדעת שהתירס הגדל בחווה גורם לחלק גדול מלקוחותינו לבקר אותנו בדחיפות גבוהה יותר… למי שעוד לא זכה לטעום תירס טרי ומתוק מאדמת הוואדי, צפויה לו חוויה ראשונית מפעימה. השנה החלטנו לזרוע תירס במחזורים גדולים יותר בעיקר כדי שנוכל להינות מכמויות גדולות יותר של התשבחות שזכינו להן בקיץ שעבר...

אך בין תכנון לבין מציאות נפערה תהום עמוקה כאשר גילינו שרק חלק מזרעי התירס נבטו (תעלומה! הרי זרעי תירס לא ממש נישאים ברוח). בזריעה הבאה צוות החווה החליט להקדיש תשומת לב גבוהה יותר לאופן הזריעה כדיי לשפר את אחוז הנביטה:

1.פוערים בורות קטנים שישמשו כבית הגידול לזרע התירס הקטן.

2. מניחים כל זרע בבור משלו.

3. כשמסיימים את הנחת כל הזרעים בבורותיהם חוזרים ומכסים את העוללים בזהירות ובעדינות.

* כמובן שכל זאת רק לאחר שסיכלנו אבנים, הוספנו קומפוסט ותיחחנו את האדמה.

בין סעיף 2 לבין סעיף 3 התרחשה הדרמה של היום שהיא גם התשובה לאחוזי הנביטה הנמוכים בשורת התירסים: בתוך דקות מועטות, בין סיום זריעת התירס לבין כיסוי הזרעים באדמה, חלק גדול מהזרעים נעלמו כלא היו. את התשובה לתעלומה תוכלו לראות כאן (פני החשודות טושטשו על מנת למנוע זיהוי): http://youtu.be/rFeJW_S0w8U

(שימו לב במיוחד לפתרונות היצירתיים ולדיון הער בין הצוות הצעיר לבוגר)

ממלכת הדלועיים החלה בזחילתה המופלאה והמהירה אל עבר היעד הנכסף- להיות הממלכה השלטת בסלי הירקות שתקבלו לביתכם בחודשי הקיץ. נתחיל מהסוף להתחלה: אחרונים להופיע בסביבות אוגוסט, כתומים מדושנים וכבדים מכולם, הלא הם הדלעות הגדולות: דלעת הפרובנס הידועה במראה הקלאסי היישר מהאגדות, דלעת נאפולי האיטלקית שצורתה כספגטי ענק ודלעת טריפולי שהיא הדלעת הגדולה ביותר שתמצאו בחווה. בתיאום לא מדויק יגיעו בכורי האבטיחים בסביבות יולי- אוגוסט ויאפשרו לנו לראשונה לבחון האם ניתן לגדל אבטיחים איכותיים באזור ההר. כחודש מהיום כבר נטעם מהמלונים שאף עלולים להפתיע ולהגיע מוקדם יותר ואיתם הדלעת הקטנה והצוברת פופולריות בשנים האחרונות - דלעת ערמונים. ומה צפוי לנו בחודש הקרוב? מלבד לשלושת סוגי הקישואים שכבר נקטפים בכל יום בשל נטייתם לגדול מדי לילה, יצטרף לו אט אט הפקוס (בתמונה) מיודענו משנה שעברה שצפוי להחליף את מקומו של המלפפון בחלק מהסלים כבר מחר!

מאיה חריש מוסיפה על הפקוס:

הפקוס ידוע גם בשם מלפפון ערבי, או מלפפון ארמני- אבל הוא בכלל לא מלפפון. הוא בעצם שייך לאותה המשפחה כמו מלון- משפחת הדלועים. העונה מתחילה ממש עכשיו ותימשך עד יולי, קצרה קצרה אז תנצלו אותה היטב! הוא מעולה עכשיו בשל התכונה המקררת שלו שמתאימה בדיוק לקיץ החם שלנו. הטעם והמרקם שלו עדינים, הפקוס מזכיר קישוא ומלפפון, והשימוש בו יכול להחליף כל אחד מהם.

הפקוס מלא בנוזלים אך יותר פריך ממלפפון, דל בקלוריות ומכיל כמות נאה של סיבים. כאשר אוכלים את הפקוס בקליפתו, הוא עשיר באשלגן, ויטמין C וחומצה פולית, אפילו יש בו קצת סידן. הוא מלא בנוגדי חמצון שפועלים בגוף כנגד תהליכים דלקתיים וניווניים. בנוסף, הוא מכיל 3 ליגנאנים שמחקרים מצאו קשר בינם לבין הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם וכן להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים.

לא צריך לקלף את הפקוס, הוא מתאים לאכילה חי בתוך סלט מלא עלים ירוקים, או במקום מלפפון בתוך צזיקי. אפשר להשתמש בפקוס להחליף את הקישוא בממולאים, לצלות אותו או להכין ממנו אנטיפסטי. הבונוס עם פקוס הוא שאם נשארות לכן כמה פרוסות, אתם יכולים לנסות להניח אותם על העיניים. כמו המלפפון, גם הפקוס יעזור לרכך את העור ולהפחית נפיחות. אפשר גם לטחון אותו ולהכין ממנו מסכה מרעננת לעור. ברפואה העממית משתמשים בתכונה המקררת והמרעננת שלו אפילו להרגיע כוויות.

מאיה חריש, נטורופתית N.D, מומחית לטיפול בילדים.

054-4672180

או חפשו אותי בפייסבוק: מאיה חריש נטורופתיה

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

עגבניה, מלפפון/ פקוס, סלק, קישוא בהיר/זוקיני/עגול, דלעת, גזר, פלפל אדום, בצל ירוק, חסה, תרד/מנגולד, פטרוזיליה/כוסברה

ובסל הגדול יצטרפו להם… תפו"א, כרוב, שרי

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות".

לסלים ניתן לצרף בהזמנה מראש (עד יום רביעי ב 12:00) :

* לחם של עומר האופה המקומי.

* דבש דבורים טבעי ואורגני - הדבש טרי טרי ולכן נוזלי יותר ובהמשך יתמצק.

מחיר לחצי קילו 27 ש"ח

* ביצי חופש - מבית הגידול של מיכל ויעקוב מעין ראפה (מסעדת מאג'דה) 15 ביצים עבור 30 ש"ח.

הנה כמה מנות פקוסיות במיוחד:

אם גם לכם מתנגן השיר מתחילת העלון, קבלו אותו בביצוע המקורי:

שיהיה לכולנו סוף שבוע של זכרונות וערגונות וחג שבועות שמח!

צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page