top of page

עלון מס' 56: 23.7.14 - עודפי עגבניות בשדה, התירס הקרב ובא ומחשבות של הקיץ...

מהנעשה בחוות קיימא ( Let it Grow )

רות הקטנה בין צמחי עגבניות שרי בחווה.jpg

מהמשרד…

  • למערכת ההזמנות יתווסף בשבוע הבא פלפל ירוק חריף בהזמנה מיוחדת. זו הפעם הראשונה שאנו מגדלים אותו בחווה והוא אינו הפלפל הכי חריף שתמצאו אך בהחלט צורב את הלשון.

  • שישי בחווה: מפעם לפעם אנו מזמינים אתכם להגיע לחווה וללמוד איתנו משהו חדש. הצעות להרצאות מעניינות, סיורים בסביבת החווה או מפגשים מיוחדים יתקבלו בברכה.

  • נקודת האיסוף בבית ספר אדם הועברה לכתובת חדשה באזור המושבה ובנוסף אנו פותחים נקודה נוספת בגן הבוטני. אם יש לכם חברים שמעוניינים להירשם לקבלת סל בירושלים באחת הנקודות, אנו נשמח מאוד אם תפיצו את הבשורה.

מהשדה…

בין קטיף עגבניות אחד למשנהו מתחוור לנו שהקיץ הזה מיטיב עם תוצרת השדה. שפע האדומות מחזיר אותנו לאחד העקרונות שבבסיס החווה: להיות שותפים אתכם בטוב שאנחנו מצליחים להפיק מהאדמה ולפעמים גם בקצת פחות טוב…

בחורף האחרון חווינו על בשרנו את סופת השלגים שמוטטה את כל התכנונים והערכות, חיסלה את רוב הירקות וגרמה לנו להזמין את רוב הירקות מחברינו האורגנים בשפלה לפחות בשבועיים הראשונים שלאחר הסופה. כך גם קרא שלעתים קיבלתם בסלים ירוקים שנצרבו קלות מהקרה הירושלמית ושלאו דווקא הייתם בוחרים לקנות אצל הירקן... את התמונה של צוות החווה מסתובבים בתוך השלג ומנסים להציל את הירקות הקבורים בתוך ערמות של לבן, כנראה שלא נשכח. מן הצד השני, כשיש לנו עודפים מפירות האדמה, אנו שוקלים אותם, מחלקים בין כולנו ומכניסים לשקיות הנייר. השבוע נהנה בכל הסלים מעודפי עגבניות, כמעט כפול מהכמות הרגילה.

שורות של תירס בחוות קיימא.JPG

התירס החל לתת את פרותיו. בינתיים נמשיך למתוח אתכם עוד קצת כי השבוע התירס ייכנס רק לסלים הגדולים, וגם לא לכולם... שבוע הבא אנו צופים שברוב הארגזים (קטנים כגדולים) יבצבצו הקלחים. להבטיח אנו לא יכולים, אבל השבוע עלה רעיון חדש/ ישן שאמור לזרז את התירס בשדה: מוזיקה! Let It Grow, אם רק נצליח להביא את קלפטון לשדה...

נספר לכם יותר על התירס בשבוע הבא כשנסיים את התחקיר המעמיק בנוגע לשאלה שעלתה לנו באמצע יום עבודה: איך ייתכן שפרח התירס נמצא במרום הגבעול ואילו הפרי במרכזו?

טיפ של חקלאי הוואדי: את קלח התירס של החווה קולפים, מנקים משערות הזקן ומייד נותנים ביס רחב ככל האפשר. טרי טרי, כמו שהוא.

מההרים סביב…

2 מחשבות שעולות בחודש יולי:

  1. 1. כשפוערים את הגומות וזורעים את הזרעים של הקישוא חייבים להוסיף את היסוד שבלעדיו הצמיחה תהיה מנותקת מהאדמה: אמון. אין זה אומר שהחקלאי הבוגר של החווה לא יזכה לראות קצת קישואים ללא אמון, או פרחים צהבהבים וגדולים, זכריים או נקביים. אך אלו יהיו חלשים מכדיי לשרוד לתקופה ארוכה ולמרבה הצער גם לא יצליחו במלאכת פיתוי דבורי החווה האמונות על חידוד התקשורת הרבייתית של הפרחים. אמון מייצר את הבסיס לכל התהליך שבא אחריו, לצימוח הפסיגים הראשונים, לחוזק עמודי הגבעולים של הצמח, לעמידתו בפני רוחות, שמש או קור הלילות הירושלמים. לאמון ההדדי שבין הזרע הקטן לבין החקלאי אין תחליף - הוא חייב להיות שם אם מטרתנו היא חיים של שגשוג לקישוא הצעיר, אם ברצוננו לראות את גבעוליו עולים ככל יכולתם, חזקים ותמירים, מצליחים להתמודד עם כל פגעי המזיקים ומזג האוויר. אל תחשבו שהחקלאי למוד הניסיון אינו מרוויח מכל התהליך הזה: ליבו יוצא אל הצמח הצעיר משום שעל כל צמח צעיר שהצליח להתחזק ולהכות שורשים, אחד מפצעי עברו של החקלאי (פצעים שרכש בימים שהיה ילד ונער) הולך ונסגר ועל חורבותיו קמה צלקת עדינה שמגיבה היטב ליסוד שמקשר את הצמח לסביבתו.

  2. חקלאי שרוצה באמת ובתמים להצליח במשימתו חייב להיות כנה. עם עצמו וסביבתו. מעבר לקשר הברור בין כנות לבין אמון, לאמת ולכנות יש תפקיד נוסף: חקלאי חייב להתבונן במציאות כמו שהיא. לא לנסות לייפות אותה, לא לבחור לזרוע זרעי חורף בשיא הקיץ, היכן שאינם יכולים להתפתח בשל החום הכבד ולא להתעלם ממחלות ומזיקים שתוקפים את יבולו. מצד שני עליו להיות גם כנה מספיק כדיי להודות בכשלונו, להכיר בקטנותו אל מול הטבע ולשחרר את שורת המנגולד הנגועה בכנימות. הצלחה היא שמחה וכשלון הוא לימוד שאין כדוגמתו. מתוך סביבה נטולת גאווה ושיקולים שרואים את טובת הצומחים (מכל מיני סוגים…) בראש ובראשונה, ניתן להצמיח שדה מאוזן וחזק. כדיי באמת ובתמים להגיע למצב כזה על החקלאי להישיר מבט לכל צמח וצמח בשדה, לרדת על ברכיו היכן שהצמחים נמוכי קומה וזקוקים למישהו שיראה אותם, לזחול היכן שהם רק נבטו, לגעת ולהריח את האדמה. להסתכל לכל מי שצומח בגן הירק - בגובה העיניים ללא התנשאות וללא ריחוק. רק כך אפשר להצמיח גן ירק שיש לו שורשים חזקים, שאינו ארעי (עד כמה שניתן) בתוך החיים הדינמיים ואינו מקרי בתוך ים של רצונות סותרים ומחשבות שאינן מן העניין. שוב אנו אסירי תודה לצמחים על שלימדו אותנו שיעור בחינוך…

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

עגבניה, פקוס/מלפפון, חציל , תפו"א, דלורית, קישוא/ קישוא עגול, שרי, חסה, תרד, בצל ירוק/ כרישה, פטרוזיליה.

ובסל הגדול יצטרפו להם… מלון/ תירס, צרור סלק, פלפל ירוק/ סויה, בזיל/ נענע.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות".

שיהיה לכולנו סוף שבוע של מוזיקה...

צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page