top of page

עלון מס' 69: 21.10.14 - הגשם הראשון, הכנת ערוגות לקראת החורף וקצת על קולורבי...

מהנעשה בחוות קיימא (גשם ראשון)

מהמשרד…

  • סוף עונת התפוחים-מיץ התפוחים אזל נגמר, עד העונה הבאה…

  • יין מיקב רוזה -החל מהיום ניתן להוסיף להזמנה בקבוק יין של יקב רוזה, עליו נפרט בשבוע הבא.

  • תזכורת - ימי החלוקה עברו לימי רביעי באופן קבוע. מערכת ההזמנות פתוחה עד יום שלישי בשעה 12:00.

  • תמרים - מגדלי המג'הול מחצבה ביקשו לציין שחשוב לשמור את התמרים בקירור.

  • תודה - שבאתם ושימחתם אותנו ביום הפתוח, נהנינו מאוד לארח אתכם :)

מהשדה...

על גשמים ויונים

ביום ראשון הגשם תפס אותנו עסוקים בהכנת ערוגות לכרובית ולברוקולי. רצינו לצלם קצת תמונות מתוך סצנות ההתרגשות של החקלאים הקטנים והגדולים, את מצהלות השמחה ואת הפנים הרטובים ומחויכים של מיטב חקלאיי העמק הקטן… לא הספקנו להוציא את המצלמה מהכיס, כי עד שלבשנו את מעיל הגשם והתארגנו לעבודה מחודשת, הגשם פסק, מותיר אחריו ריח של אדמה רטובה ותחושה ברורה שהחורף הזה הולך להיות שונה מהחורף הקודם…

וברגעים רטובים במיוחד אנו נזכרים בנח עם האריה והממותה והיונה והענף של הזית,

ומייד אחר כך במוריס והיונים.

איך מכינים ערוגות ?

בשמחה ובעצב (כל אחד והעדפותיו...) אנו נפרדים מאחרוני הירקות שליוו אותנו בקיץ. אתמול נפרדנו מעגבניות התמר, שתוחחו להן בחזרה לאדמה, וכבר הכנו את הערוגות לשתילות של כרישה. בקרוב נעקור את שיחי החציל והפלפל ובמקומם נשתול עוד מירקות החורף. כל התהליך כולו, מרגע ההחלטה על פרידה מערוגה עונתית ועד לשתילה מחודשת של הירק הבא, דורש חשיבה ותכנון מוקדם.

ראשית צריך לבדוק בטבלאות השתילה את ההיסטוריה של הערוגה, מי גדל שם לפניי כן? כל צמח שואב מן הקרקע חומרים שונים במינונים שונים, ולכן נשתדל לייצר רוטציה בין משפחות שונות של צמחים. יש גם לחשב את אורך הערוגה ולבדוק התאמה לכמות הירקות שאנו מעוניינים לגדל. השלב הבא הוא הכנת הערוגה: פינוי גזם גס, ניתוק ההשקיה, פיזור קומפוסט ודשן אורגנים על האדמה החשופה, תיחוח האדמה בעזרת המתחחת הקטנה שלנו, גירוף וסיקול אבנים, יישור הערוגה, התקנת צינורות טפטוף מתאימים, ובשעה טובה - שתילה או זריעה. לרוב בשלב הנביטה נכסה את הערוגה במנהרות אגריל, חומר ששומר על הצמחים מפניי קרות, מזיקים מסוגים שונים ( כולל ציפורים) ומאפשר כניסה של קרני השמש ומעבר אוויר.

בערך באותו הזמן שהחסה הכרישה או הסלק ינוחו על שולחנכם, אנחנו כבר נתחיל לתכנן שוב מה נשתול ומה נזרע בערוגה המתפנה שתעניק לנו את הירק הבא…

מההרים סביב...

קולרבי - בנה הנחבא אל הכלים של משפחת המצליבים

מנקודת מבטו של סל הירקות שלנו, 'המצליבים' זכאים לתואר "המשפחה הכי מגויסת". ואולי גם הכי מאורגנת. מכל אחד מבניה, גבתה את חלקו -

זרעים‮ - ‬חרדל

פרחים‮ - ‬כרובית ברוקולי

עלים‮ - ‬כרוב‮ ‬ירוק אדום מיזונה קייל

גבעול‮ (מעובה) - ‬קולרבי

שורש‮ (מעובה) - ‬צנון צנונית חזרת לפת

זו כנראה גם המשפחה המהוללת ביותר, אם תשאלו את אנשי הבריאות. כי אם מחברים את כל מה שהם כותבים עליה, יוצא שאין דבר שהיא אינה יכולה לספק לנו. (אולי רק כמעט אין.) ואם נחלה חלילה, אין מחלה שבעזרתה לא נוכל להתגבר עליה. (אולי רק כמעט אין.)

מה שמצער אותנו מכל שפע התהילה הזה, שכל כך מעט ממנו נופל בחלקו של הקולרבי.

איכשהו הוא תמיד במעמד של נספח - או לקופסת הפלסטיק המלאה גזרים ופלפלים שלוקחים לעבודה, כדי לא להתפתות לאיזה בורקס נוטף שומן, או, וזה עוד יותר גרוע, כשהוא מופיע בכל קדרה של "ירקות שורש" כאילו לא היה לו ייחוד משלו. וכל זה למרות ההערה המלומדת שאפשר למצוא בכל מקום "הוא דומה בטעמו לליבת הכרוב או לגבעול הברוקולי, אם כי טעמו מתוק ומתון יותר."

אותנו לא צריך היה לשדל, כי נזכרנו, איך היו פורסים אותו לפרוסות דקות, מתבלים במלח לימון וטיפת שמן זית. ואחרי חצי שעה מפזרים מעל עלי נענע, ושקדים מולבנים שהושחמו מעט במחבת יבשה.

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

מלפפון, עגבניות, עגבניות שרי, חציל, תירס, סלק, גזר, כרישה, רוקט/ מיזונה, תרד תורכי / מנגולד/ פקצ'וי, כוסברה/ פטרוזיליה/ שמיר.

ובסל הגדול יצטרפו להם… צנונית , קולרבי, דלעת, חסה.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות"- עד יום רביעי בשעה 12.00.

לסלים ניתן להוסיף דרך מערכת ההזמנות מוצרים כגון: לחם מחמצת של עמר האופה, דבש אורגני של רעיה, ביצי חופש של מיכל ויעקוב ותמר מג'הול אורגני של שים והוריה.

מהמטבח…

זמן הקולרבי!

המתכון ל"קולורבי בתנור" אשר הופיע בעלון נמצא בנפרד באתר תחת "מתכונים לקולורבי".

שיהיה לכולנו חורף רטוב ומשמח…

צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page