top of page

עלון מס' 73: 18.11.14 - על הגזר הגדל בחווה, סיום עונת השרי וצמיחת ירקות החורף...

מהנעשה בחוות קיימא (האיש הירוק...)

מהמשרד…

תזכורת - אנחנו שמחים לקבל את ארגזי הקרטון המשומשים, לשימוש חוזר.

מהשדה…

לגזר שלנו אין ממש עבר בחווה. אבל יש לו עתיד גדול… בשנה שעברה זרענו ערוגת ניסוי אבל לא דיללנו את נבטי הגזר הצפופים וכך יצאו לנו גזרים זעירים. השנה השתפרנו בדילול ולכל גזר יש את המקום שלו לצמוח ולהתרחב. ועדיין, יש לאן לשאוף, להתמחות בגידול גזר ולשפר בעיקר את יכולות הדילול שלנו. את הגזר זורעים בזריעה רציפה - פותחים את האדמה בעזרת מקלטרת ידנית לחריץ בעומק 2 ס"מ, חופנים זרעי גזר קטנים ביותר (מבין הזרעים הקטנים ביותר שיש לנו) ומפזרים מעל החריץ. זו כמובן אינה עבודה מדויקת, וגם דומה יותר לפיזור מלח על ארוחת צהריים, אבל זאת הדרך כשמדובר בזרעים קטנים כאלו. מייד לאחר מכן מכסים בזהירות את החריץ, ומתחילים בהשקיה.

3-6 חודשים לוקח לגזר להצמיח שורש עבה וכתום, וברגע שראש הגזר מתחיל לבצבץ מהאדמה אנחנו כבר מתחילים לנסות למשוך אותו כמו סבא אליעזר. לא ברור איך סבא אליעזר ממש הצליח לעשות את זה בסופו של דבר, אבל באדמתנו הכבדה אין ברירה אלא להשתמש בקלשון, כי אם לא כן, כל הגזרים, קטועים במרכזם, ייראו כאילו מישהו נתן בהם ביס…

עגבניות השרי שליוו אותנו בחצי השנה האחרונה, חזרו לאמא אדמה אתמול בבוקר. תחת ממטרי גשם לפרקים, פירקנו את ההדליה המסובכת של עגבניות השרי ששרתו אותנו נאמנה עד עתה. מתנדבים שהגיעו לעזור ראו את כמות העגבניות הקטנות שנזרקות יחד עם כמות העגבניות הירוקות שזועקות "תנו לנו להבשיל" ותהו האם היה אפשר להמתין עוד יותר. "לא" אמרנו להם, זאת אומרת כן, אבל לא... בכל יום שעובר ומקרב אותנו אל החורף, העגבניות מאבדות את טעמן הטוב, מקבלות צורה מוזרה וצבע דהוי, וסובלות מכתמי קור. אם בשנה שעברה הפרידה מהשרי לוותה בבכי חרישי, השנה כבר התרגלנו גם לזה. הגיע הזמן, שרי יקרה. הגיע הרגע לסמל לנו את הכיוון והדרך - החורף. עכשיו נותרנו רק עם החציל הקשוח שעוד שורד את נובמבר, אך או טו טו גם הסגול הכהה הזה יפנה את מקומו לירוקים של החורף...

בסיום היום, באופן דיי קבוע, יושבים לאכול את ארוחת הצהריים מירקות השדה שלנו. והנה, אמרנו לאורחים שלנו ולחקלאים הקטנים שהצטרפו לא מכבר: ראו זה פלא, רק נפרדנו מעגבניות השרי וכבר זכינו לאכול את הכרובית והברוקולי הראשונים לפרוח בחווה. דור הולך ודור בא.

טעמנו, בדקנו, אישרנו - שבוע הבא אצל חלקכם בסלי הירקות תוכלו כבר למצוא את ראשוני הפרחים המגודלים… והשבוע את ראשוני הגזרים של החווה.

מההרים סביב…

אם במקרה אני פוגש מישהו שלא מבין אותי

או חושב שאני תינוק. אם במקרה אני פוגש

מישהו כזה אני תכף מספר לו על האיש הירוק

היה היה פעם, בעיר ירוקה, גר לו איש אחד,

איש ירוק. האיש הירוק גר בבית ירוק עם

דלת ירוקה וחלונות ירוקים

הייתה לו אישה ירוקה ושני ילדים ירוקים

ובלילות הוא היה ישן במיטה הירוקה שלו

וחולם חלומות ירוקים-ירוקים

יום אחד קם האיש הירוק בבקר ירוק,נעל

נעליים ירוקות, לבש חולצה ירוקה ומכנסיים

ירוקים על ראשו חבש כובע ירוק ויצא החוצה

האיש הירוק נכנס לאוטו הירוק שלו ונסע

בכביש הירוק במהירות ירוקה מצד אחד של

הכביש ראה האיש ים ירוק ומצד שני המון פרחים ירוקים

זה היה יום יפה, והאיש הירוק שמח

ושר שירים ירוקים ועשן סיגריה ירוקה

עם עשן ירוק

ואז ראה האיש הירוק, שעל שפת הכביש

עומד איש כחול האיש הירוק עצר את האוטו

הירוק שלו ושאל את האיש הכחול

"הי" איש כחול מה אתה עושה פה?

"אני" אמר האיש הכחול אני מסיפור אחר

* מתוך הכבש הששה עשר. יהונתן גפן

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

מלפפון, עגבניות, תפו"א, צנונית/ לפת , דלעת, בצל ירוק, פלפל אדום/צהוב, חסה, רוקט/ מיזונה, תרד / מנגולד/ פקצ'וי, ופטרוזיליה/ כוסברה, שמיר.

בסל הגדול יצטרפו להם… גזר, כולרבי, אפונהשלג / אפונת גינה/שעועית, שרי/חציל/

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות"- עד יום רביעי בשעה 12.00.

לסלים ניתן להוסיף דרך מערכת ההזמנות מוצרים כגון: לחם מחמצת של עמר האופה, דבש אורגני של רעיה, ביצי חופש של מיכל ויעקוב, תמר מג'הול אורגני של שים והוריה ויין של יקב רוזה.

מהמטבח...

התרד הטורקי שלא ממש הצליח לנו בשנה שעברה מככב השבוע בחלק מסלי הירקות. בזכות ערוגה ארוכה מתוחחת היטב, מלאה בקומפוסט עשיר, ובזכות עיתוי שתילה מוצלח, יש לנו הרבה מהתרד העדין והמתוק הזה.

המתכון ל"תרד טורקי עם יוגורט" אשר הופיע בעלון נמצא בנפרד באתר תחת "מתכונים מיוחדים לתרד".

שיהיה לכולנו סוף שבוע מלא בטעמים…

צוות החווה.

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page