top of page

עלון מס' 75: 2.12.14 - כרוביות הסתיו בחווה ויציאה לטיול במדבר...

מהנעשה בחוות קיימא (הגשם שוב נהיה כבד...)

מהמשרד…

• תזכורת - אם אתם מעוניינים לבטל סל בעקבות יציאה לחופשה/ עודף ירקות, יש לבטל את הסל דרך מערכת ההזמנות עד יום שלישי בשעה 12:00. נא לא לעדכן בתוך רובריקת ההערות - ביטול הסל לא ייקלט במערכת בדרך זו.

מהשדה…

הסתיו ממשיך להיטיב עם ירקות השדה בעמק הקטן שמתחת לבית. יש שגשוג בחווה, והירקות מתחרים ביניהם מי יוציא פרי גדול ועסיסי יותר ומי יבליט את עלעליו גבוה יותר.

אך הירקות לא לבד,

יחד איתם נהנים גם הזבובים שמציקים לנו יותר מבימים אחרים,

הדורבן שבטוח (וגם צודק) שבכל לילה מצפה לו כרוב לבן חדש מוכן לאכילה בשורה מספר 1 בשטח מספר 4 . הוא בוחר אותם בקפידה צריך לומר לזכותו.

זחלי הפרודניה ( מין של עש) שהתיישבו על הכרוב הלבן בשורה מספר 1 שטח "פלג", זוללים את העלים בקצב מסחרר. הבעיה איתם שאצלם הכל קשור במזג האוויר - תקופת הזחל נמשכת בקיץ 12-18 ימים, בסתיו ובאביב 20-30 ימים ובחורף 70-85 ימים. זה אומר שיש לנו עוד חצי שנה שלמה איתם....

חברינו משכבר הימים, החוגלות שמגיעות לנשנש מעלי הקולורבי בכל רחבי החווה לא זנחו אותנו גם עכשיו כשהכל ירוק מסביב. אם רק היינו יכולים לתפוס אותם בקלות בעדשת המצלמה היינו מראים לכם כמה הלהקה גדלה והתרבתה משנה שעברה.

ובכל זאת, תנו לנו עוד מזה ועוד מהסתיו המלבלב הזה, ותנו לנו חורף קל אך עם גשמים, בלי כפור ובלי שלגים. אם צריך גם נצייר סביבנו מעגל. אך רק את זאת נבקש ולא נהיה חמדנים כחוני המעגל...

קייל מאוד מרוצה ממזג האויר...

מההרים סביב...(נוסעים במכונית הישנה לתוך הלילה הרטוב)

ביום רביעי, מעט לאחר שסיימנו לחלק את סלי הירקות, תחת מטר כבד, התחלנו בהתארגנות לקריאת יציאה לטיול קיימא במדבר. צוות של עשרים עובדי החווה מצוידים בשקי שינה, ירקות וקופסאות שימורים, עלינו על רכבים ויצאנו לדרך. דרך החלון יכולנו לראות את מבואות נחל שורק שוצף במהירות וממלא את סכר בית זית. כשסכר בית זית מתמלא, אנחנו מתחילים לדאוג מהצפות בחווה. זה לא שמי הסכר מגיעים לחווה חס וחלילה, אלא שזהו מדד מדויק לכמויות המים שיורדות בוואדי ועלולות להחריב את גידולי החווה. אמנם שכן טוב ויקר נחלץ לעזרתנו ובנה לנו מבעוד מועד סכרים קטנים משלנו על השביל שמעל החווה - מצע של כורכר שיימנע הצפות. אבל אין לדעת - הדיווחים מבית זית קבעו שלא נראית הפוגה באופק ואנחנו הסתכלנו קדימה על הכביש הרטוב ושמענו ברדיו שהגשם שוב נהיה כבד ולא רואים ממטר, וצבי אמר שגשמים כאלו מזיקים לחקלאות...

למודי ניסיון משנה שעברה, מהסופה הגדולה, החלטנו לתת למחשבות לרוץ לכל הכיוונים, ולקוות לטוב… אחת המסקנות החשובות מגידול בשטח פתוח, היא לדעת גם לקבל את כוחו של הטבע.

אין דבר שנוכל לעשות ולשנות מרגע שהתחילה מערכת הגשמים להמטיר על מורדות ההר, חשבנו לעצמנו. וכך היה.

איזו הקלה והפתעה תפסה אותנו כשחזרנו ביום שישי בצהריים, לראות את הסכר מלא עד גדותיו ואת החווה נטולת שלוליות...

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

מלפפון, עגבניות, כולרבי /שומר, ברוקולי/ כרוב, תפו"א, סלק, פלפל אדום/צהוב, בצל ירוק, תרד ניוזילנדי/קייל, כוסברה/ פטרוזיליה, רוקט/מיזונה.

בסל הגדול יצטרפו להם… חסה, בצל יבש, בטטה/אפונה

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות"- עד יום רביעי בשעה 12.00.

לסלים ניתן להוסיף דרך מערכת ההזמנות מוצרים כגון: לחם מחמצת של עמר האופה, דבש אורגני של רעיה, ביצי חופש של מיכל ויעקוב, תמר מג'הול אורגני של שים והוריה ויין של יקב רוזה.

מהמטבח…

שומרים אפויים בתנור, רק היום רבותי, רק בחורף.

המתכון ל"שומר אפוי" שהופיע בעלון נמצא בנפרד באתר תחת "מתכונים שומר למעזים".

בתאבון...

שיהיה לכולנו סוף שבוע של הפתעות...