top of page

עלון מס' 81: 14.1.15 - ההכנות לסערת השלג וההשלכות אחרי הסופה...

מהנעשה בחוות קיימא (קרן שמש מאוחרת...)

מהמשרד…

  • * כדיי למנוע טעויות אנו ממליצים מלקוחות אשר כותבים לנו הערה חד פעמית דרך מערכת ההזמנות, לכתוב את התאריך שאליו ההערה מתייחסת. תזכורת למערכת ההזמנות: "מצב הזמנה"- כאן תוכלו לשנות ולעדכן באופן חד פעמי את הזמנתכם לאותו שבוע. "הזמנה קבועה"- כאן תוכלו לשנות ולעדכן את הזמנתכם הקבועה.

  • השבוע לא תמצאו מלפפונים בסל הירקות שלנו מכיוון שכל המגדלים החברים שלנו בדרום טוענים שפשוט אין מלפפונים אורגנים. ניסינו, בדקנו, אבל פשוט אין. הזוקיני שיגיע במקומו רק דומה לו, שלא תתבלבלו, זה רק מתחזה…

החווה בשיא הצטברות השלג.

מהשדה… (בשוך הסערה)

אז פלוגת נגמש"ים כבר הייתה מוכנה למקרה של חסימת הדרכים לחווה ופלוגת צנחנים כבר הייתה בכוננות חילוץ מוצנח של ירקות הסל...

אבל… בסופו של דבר היה מספיק שלג בשביל תמונות יפות של חווה לבנה אבל לא מספיק בשביל להטריח את חיילינו האמיצים ממשחק השש-בש שלהם או לקבור את ירקות השדה תחת השלג.

תסריטי האימים מהשנה שעברה לא התממשו אך בשוך הסערה באו הלילות הקרים שמהם חששנו עוד יותר. לשלג שנתפס על עלי הירקות שלנו יש אפקט דומה, אך זמני.

לעומתו, הקרה שמגיעה בכל לילה, מקפיאה את נימי הצמחים, ומובילה להרס גדול יותר, עצוב יותר ומתעתע הרבה יותר. מה שעדיין נראה ירוק וחינני, עלול להצהיב בעוד שבוע או שבועיים.

עד אז נחכה לתוצאות האמת ונמתין שהכדור ימשיך להסתובב, יביא אותנו לזווית אחרת מול השמש וייתן לנו יותר מהאנרגיה שכולנו, צמחים ואנשים, צרכים.

אבל לא רק נבכה ונחכה אלא גם נעשה. חוץ מלהמשיך לשתול ולזרוע אנו גם ממשיכים לחשוב ולתכנן כיצד לשפר את יכולתנו לגדל ירקות בעונה הקרה. הרי גידול ירקות חורף בהרי ירושלים הוא בהחלט אתגר. ואנו כמובן, לא מתכוונים להמשיך ולכתוב מדי חורף קינות קורעות לב על קמילתה של האפונה או על שפיפותו של המנגולד. לכן אנו מנסים כל העת למצוא את הפתרונות המתאימים שיאפשרו לנו גם בשיאו של החורף סל ירקות מגוון ועשיר.

אז מה על הפרק...

בניית מנהרות לגידולי הירוקים בחורף שישמשו אותנו גם לגידול של עגבניות ומלפפונים בקיץ, חממה הידרופונית שתקום בתוך הגן הבוטני בגבעת רם ותשמש גם היא לגידול ירוקים ובעיקר חסות, שיפור בזמני השתילה שלנו ( תהליך שהתחיל יפה כבר בעונה הזו) והמשך למידה של יכולות הגידול שלנו בחורף.

סומכים על רפאל החקלאי שיעזור לנו בכל זה.

ובינתיים בחווה בשעות הבוקר המאוחרות - כשקרני השמש הראשונות מפציעות בשמי הרי החווה והעורב שיושב על עץ האורן מנער את רסיסי הטל הקפוא מנוצותיו והחיפושיות מתעוררות מתרדמת הקור שלהן, גם אנחנו מותחים את ידינו, נועלים מגפיים ויורדים להתעמת עם שלוליות והצפות, מנהרות שקרסו וערוגות בוציות. ברגע אחד נשטפת החווה באור צהוב וחזק, עור הפנים הקשה מקור מתרכך לו אט אט והאדמה סופגת את מעט החום שנופל עליה מלמעלה. עד הצהריים כבר נשכח את הקרה הרעה. עד יום רביעי כבר נקטוף מספיק ירקות כדיי למלא לכם את הסל בירקות אמיצים וגיבורים שיכלו לחורף, ועד מרץ נמשיך להיאבק באיתני הטבע, לשתול ולזרוע עוד ירקות חורף וגם קצת להתלונן…

אז מה צפוי לנו השבוע בסל…

זוקיני, עגבניות, כרובית/כרוב/ברוקולי, תפו"א, בצל יבש, פלפל אדום/צהוב, גזר, סלרי, קייל/ עלי ברוקולי, שום ירוק, כוסברה /פטרוזיליה.

בסל הגדול יצטרפו להם… שרי, טימין / בזיל, כולרבי/ סלק.

(באדום מסומנים הירקות שאנו נשלים השבוע ממגדלים אורגניים אחרים על מנת לשמור על סל מאוזן ועשיר).

לשינויים ובקשות מיוחדות אנא הכנסו לאתר האינטרנט של קיימא ומשם לחצו על "כניסה ללקוחות"- עד יום שלישי בשעה 12.00.

לסלים ניתן להוסיף דרך מערכת ההזמנות מוצרים כגון: לחם מחמצת של עמר האופה (ניתן להזמין עד יום שני בערב בלבד) , דבש אורגני של רעיה, ביצי חופש של מיכל ויעקוב, תמר מג'הול אורגני של שים והוריה ויין של יקב רוזה.

מהמטבח...

השום הירוק מגיע!

זרענו אותו באוקטובר וחיכינו.

טוב, לא ממש חיכינו כי מיד כשהפציע מן האדמה כבר התחלנו לקטוף ממנו לארוחת הצהריים שלנו.

שימו לב חברים, השום הירוק מחר בסלי הירקות שלכם.

קצת על השום הירוק: זהו לא זן אחר אלא בדיוק אותו השום שאנו מגדלים ויישלף אי שם במאי. אלא שבמקום לחכות לראש השום הגדול והמוכן אנו שולפים את הצרורות כבר בחורף וכך זוכים לעלי השום שטעמם עדין ואלגנטי ומלא בארומה. בשוק מחנה יהודה אפשר למצוא אותו בדרך כלל מחודש פברואר ומחירו כ- 40 ש"ח לקילו. אפשר להשתמש בו בסלטים ובמרקים, לטיגון או לשילוב בתבשילים. אפשר גם לטחון אותו וליצור ממנו פסטו שום ירוק מעולה.

בתאבון!

שיהיה לכולנו סוף שבוע חמים וביתי...

צוות החווה.

תיוגים:

כתבות אחרונות

חיפוש לפי תגים

bottom of page